Teatrite tulude-kulude struktuuri muutused aastatel 2008–2011
Toomas Peterson
Teater Vanemuine finantsjuht
Numbrite puhul on alati see oht, et neid hakatakse võtma
liig tõsiselt ja asjana iseenesest. Eriti kultuuri (sh teatri) kontekstis jääb
tihti kõlama arvamus, et kultuuri (ja sh teatrit) arvude teel üldse kirjeldada
ei saagi ning justkui igasugune arvude analüüs viiks meid heast ja sisulisest
kultuurist eemale.
Siinkohal on tarvilik meelde tuletada, et raamatupidamine
leiutatigi aastasadu tagasi selleks, et oluline informatsioon meistri või
kaupmehe tegemistest „raamatusse“ kirja saaks. Aja jooksul arenesid
kirjapanekud nii, et info oleks võimalikult kiiresti, üheselt ja kõigile
mõistetavalt ning lisaselgitusi nõudmata omandatav. Tabelivormis numbrihulkadest
paremat viisi (ruumi kokkuhoiu ja ülevaatlikkuse mõttes) ei ole tänaseni
leiutatud. Ei tohi vaid unustada (ja seda just esimeses lõigus kirjeldatud
juhul tehaksegi), et arvud on siiski vaid sisuliste tegevuste kirjeldus väga
kontsentreeritud kujul. Seega on pigem küsimus tegevusi ja protsesse
kirjeldavate andmehulkade tagasidešifreerimises ning andmete kasutamises
eesmärgiga vältida tehtud vigu ja kasutada parimaid praktikaid. Milline viga on
viga ja kas see ka tulevikus viga on, on juba pikem arutluse teema. Parimaid ja
edutoovaid praktikaid soovivad kasutada aga nii majandus- kui kultuurinimesed.
Olgu siin välja toodud mõned järeldused, kuidas teatrid
reageerisid olulisele toetuste vähendamistele 2009. aastal seoses üleilmse
majanduskriisiga. Olukord polnud kiita, sest ei vähenenud ju pelgalt riiklik
finantseerimine – oma toetusi tõmbasid kokku ka omavalitsused ja sponsorid,
samuti jäi publikul kätte vähem raha etenduste ja ürituste külastamiseks. Seega
suhteliselt lihtsam ühe finantseerimisallika vahetamine teise vastu (nö uue
ostja leidmine vana asemele) ei olnud kaugeltki piisav. Seega tuli igal juhul
ja valusalt kärpida kulusid ning samaaegselt leida-luua võimalusi (et mitte
öelda investeerida) seni teatrit mittekülastanute ahvatlemiseks saalidesse. See
kõik ei tohtinud aga vähendada töötajate motivatsiooni luua senisest
kõnetavamaid ja köitvamaid teoseid ning seda mitte ainult vaatajate, aga ka
tegijate eneste jaoks.
Võrreldes teatrite riiklikke tegevustoetusi aastatel 2010 ja
2008, vähenes see 12–27% (esimene äärmus on Rahvusooper Estonia, teine Von Krahli Teater). Kui arvestada, et riiklik tegevustoetus
moodustab tulueelarvest olenevalt teatrist 50–70%, siis on tegemist olulise
tululangusega. Eriti ränka olukorda sattusid vaid projektitoetusele toetuvad
väiketeatrid, sest Eesti Kultuurkapitali toetused vähenesid ligi poole võrra
seoses alkoholiaktsiisi ja hasartmängumaksu laekumise vähenemisega. Täpsemad
andmed siinkohal välja toomiseks puuduvad, kuivõrd käesolevas kogumikus on toodud
enamuses riiklikku toetust omavate teatrite näitajad. Riiklikud toetused pole
2008. aasta tasemel taastunud tänaseni (s-o 2012. aasta augustini) ja
tõenäoliselt ei taastu nad ka 2013. aastal (kui üldse kunagi).
Piletitulu osas oli oluline, et lisaks publiku rahalise
võimekuse langusele tõstis riik 2009. aasta jaanuarist teatripiletite
käibemaksu 5%-lt 18-%le, juulist aga juba 20%-le. Enamasti ei saanud teatrid
seda lihtsalt piletihinnale juurde panna, vaid pigem kaotasid käibemaksu
muudatusest tulenevalt umbes kümnendiku oma piletitulust. Publiku
ostujõulanguse koosmõjus langes näiteks Estonia omatulu (lisaks piletitulule ka
muud tululiigid) 2009. aasta võrdluses 2008. aastaga koguni 28%.
Hea on märkida, et paljudel teatritel (Estonia, Vanemuine, NO99,
Rakvere, Ugala, Tallinna Linnateater) on 2011. aastaks piletitulu
absoluutnumbrites taastunud või isegi 2008. aasta taseme ületanud, aga see ei
käi kaugeltki kõigi kohta. Siiski on oluline lisada, et taastumise taga on suur
töö ja olulise kaaluga ideed-projektid nagu NO99 “Ühtse Eesti suurkogu” Saku
Suurhallis ligi kaheksatuhandesele saalile või Tartu Vanemuisel suur hulk
külalisetendusi Tallinna publikule Nokia Kontserdimajas. Kindlasti pole head
müüginumbrid seotud kvaliteedilangusega (kuigi anonüümsetes hinnangutes nii
tihti väidetakse) – NO99 teemad lähevad publikule ja ühiskonnale laiemalt korda
sõltumata sellest, kui suures saalis või mitu korda neid mängitakse. Vanemuise
kohta aga tuleb öelda, et vähe on maailmas kohti, kus muusikalikunsti selliste
solistide, suure orkestri, koori ja tantsutrupiga nautida saaks, isegi Londonis
on koosseise enamasti väga oluliselt kärbitud.
Kulude poolel nii suuri üldistusi teha ei saa. Teatrite
meetodid raskete aegadega võitlemiseks on olnud niivõrd erinevad, et samas
suunas pole liikunud sisuliselt ükski kululiik. Ühelt poolt oleks nagu mõistlik
vähendada külalisartistide arvu ja kasutada enam omi töötajaid, teisalt on
publikule just vahelduseks ja/või ostuotsuse langetamiseks vajalik, et
lavalaudadelt uued näod vastu vaataksid. Sõltub see ka oluliselt lavastuse
ideest enesest, samuti lavastaja otsusest kas ja kuivõrd olemasolevad töötajad
kõiki tüpaaže või ooperis hääleliike katta suudavad. Seetõttu ei saa tähelepanu
juhtida isegi mitte konkreetsetele teatritele, kes üht või teist käitumismalli
on kasutanud. Ka statistikast paistab, et aastad ja lahendused on pidevalt
erinevad ka konkreetsete teatrite lõikes.
Samuti on protsentuaalselt üldjoontes paika jäänud
tööjõukulude osakaal üldeelarvest, moodustades sellest 60–87%; koosseisulised
töötajad moodustavad sellest omakorda 55–95%. Mõlema vahemiku osas saab
kinnitust, et väiksema riikliku toetusega ja suuremalt projektitoetustele
toetuvatel väiketeatritel on püsitruppi, aga ka üldse tööjõukulusid vähem.
Mõneprotsendilisest kõikumisest üles või alla, eriti kui enamikel teatritest
seda ka mõlemat pidi on juhtunud, kaugeleulatavaid järeldusi teha ei saa.
Huvitavaid seoseid saaks uurida enamgi. Loodetavasti saame juba uuel aastal analüüsi täiendada seostega kulude-tulude ja külastajate arvu ning uuslavastuste arvu vahel. Teatrijuhid väitlesid neil aegadel Eesti Etendusasutuste Liidu lauas mitmeid kordi, kas toetuste tuntaval kokkutõmbamisel oleks mõistlikum suurendada või vähendada uuslavastuste arvu. Ehk teisisõnu – kumb oleks teatrile mõttekam, kas:
1) vähendada uuslavastuste arvu, vähendades sellega lavastuste väljatoomise kulusid ja teenides rohkem piletitulu olemasoleva repertuaari sagedasema mängimisega (vabaneva prooviperioodi arvel) lootuses, et etendus end nö tühjaks ei mängi või
2) suurendada uuslavastuste arvu, suurendades küll lavastuste väljatoomise kulusid, aga teenides ka rohkem piletitulu eeldustel, et a) lavastuste eluiga on pigem tavapärasemast lühem, kuna kas või ühegi töötuga peres ei käi selle perekonna ükski liige enam mõnda aega teatris ning b) seega peab nimetuste arv olema suurem, et perekonnad, kus ei ole töötuid ja kes pole majanduslikes raskustes, saaksid teatrit külastada tavapärasest enam.
Vastus on kusagil olemas ja leiab tagantjärele vaatluses
koha ehk ka teatrite järgmiste aastate statistika juures.
Kõige olulisem aga on, et teatrid on suutnud vähemalt
ajavahemikus 2009–2011 ots-otsaga kokku tulla ja maastikult pole kadunud ühtegi
olulist tegijat. Pigem on leidunud uusi tulijaid, kes hoolimata riigitoe
puudumisest (uutel on riiklikule püsitoetuse reale saamine selgelt keeruline)
on leidnud endas motivatsiooni uute algatustega välja tulla ja pälvinud
auhindugi (näiteks Tartu Uus Teater). Kultuuriministeerium on sellest
tulenevalt algatanud ka riikliku toetussüsteemi muutmise, leppimaks kokku
kriteeriume, kuidas uued tulijad toetustele kandideerida saaksid. Siiski on see
protsess hetkel sedavõrd alguses, et lahendusi on keeruline prognoosida nii
uutele tulijatele kui ka staažikatele, stabiilselt ja pikaajaliselt tulemusi
näidanud kollektiividele.
Tegevustoetus riigieelarvest | |||
2008 | 2010 | Toetuse muutus protsentides |
|
Avalik-õiguslik | |||
Estonia | 105839466 | 95869734 | -9% |
Riigi etendusasutused | |||
Vanemuine | 72198500 | 58928185 | -18% |
Eesti Nuku- ja Noorsooteater | 15809860 | 13780555 | -13% |
Endla Teater | 17483251 | 13327577 | -24% |
Teater NO99 | 12058525 | 9435109 | -22% |
Linnateatrid | |||
Kuressaare Linnateater | 1275311 | 1027367 | -20% |
Tallinna Linnateater | 13390769 | 10847362 | -19% |
Võru Linnateater | 510124 | 413947 | -19% |
Sihtasutused | |||
Eesti Draamateater | 25016806 | 20147579 | -20% |
Rakvere Teater | 14450145 | 12072682 | -17% |
Ugala Teater | 15851591 | 13319769 | -16% |
Vene Teater | 15636098 | 12955802 | -17% |
Erateatrid | |||
Ilmarine | 566958 | 498947 | -12% |
Theatrum | 1471608 | 1695525 | +13% |
VAT Teater | 4973714 | 3989471 | -20% |
Von Krahli Teater | 6249025 | 4463418 | -29% |
Nargen Opera | 1261000 | 986396 | -22% |
Emajõe Suveteater | 637656 | 335115 | -48% |
Loomine | 100000 | 0 | -100% |
R.A.A.A.M | 1620533 | 1097105 | -32% |
Tuuleveski | 137531 | 114737 | -17% |
Vana Baskini Teater | 797069 | 618683 | -22% |
Tantsuteatrid | |||
Kanuti Gildi SAAL | 1275311 | 997367 | -22% |
Sõltumatu Tantsu Ühendus | 573890 | 448817 | -22% |
The structural changes of theatres’ income and cost 2008-2011
The global economic crisis had a strong effect on the income
of Estonian theatres – the subsidies from state and local governments
decreased, there was less support from sponsors and less profit from ticket
sales.
Compared to 2008 the state support decreased in 2010 by
12-27%. Considering that state support constitutes 50-70% of all income it was
a significant drop of total income.
The increase of VAT for theatre tickets from 5% to 20% had a
strong impact on the profit from ticket revenue. In most cases theatres lost
about 10% of their ticket sales profit.
Methods of cost reduction have varied in different theatres.
What’s similar in theatres is the labor cost percentage of the whole budget –
about 60-87%. Theatres with smaller state support tend to have a smaller number
of permanent staff and therefore a smaller share from the total budget goes to
labor costs.
The most important thing is that the economic crisis did not affect the total number of theatres who all found a solution to survive during these difficult times. For some theatres the ticket sales in absolute terms have recovered by 2011 or even exceeded the level of 2008, but that is not the case for everybody.